Джонатан Свифт, англ. Jonathan Swift, (*30. новембер 1667, Даблин — †19. октобер 1745, Даблин) — англоязычный ирскый писатель, сатирик, автор Гулливеровых вандровок, декан катедралного собора Св. Патрика в Даблину, бойовник за социалну справедливость и здорове сполоченство.

Джонатан Свифт

Jonathan Swift
Портрет од Чарлза Джервеса, 1710
УроджѣняJonathan Swift
новембра 30, 1667(1667-11-30)
Даблин, Ирландия
Умертяоктобра 19, 1745 (77 р.)
Даблин, Ирландия
ПогребКатедрала Св. Патрика, Даблин
ПсевдонимIsaac Bickerstaff, M. B. Drapier, Lemuel Gulliver, Simon Wagstaff, Esq.
Занятяпрозаик
Язык твороханґліцькый
ГорожанствоІрландське королівство, Ірьско
Едукациядоктор теологии, 1702
Alma materКоледж Св. Тройцѣ, Даблин
Партія
Реліґіяангліканство
Час творбы1701 - 1740
Жанрысатира, есей, памфлет
БатькоДжонатан Свифт
МатірЭбигейл Эрик
Брат, сестраДжейн Свифт
Супруг(а)Эстер Джонсон (1716)
Вызначны роботыГулливеровы вандровкы, 1726; Скромна понука, 1729


Кедь бы на небесах богатство ся поважовало за вартость, не давали бы го такым подлякам.
Джонатан Свифт

Ранны рокы едітовати

Отець му, Джонатан Свифт ст., въедно зо своим старшым братом Годвином пришов з Англии до Даблина по тому, як их родинный маеток быв спустошеный в домовой войнѣ (1660). Обое были правникы. В року 1664 побрав ся з Абигейл Ериковов, дѣвков англицкого священника, таксамо утѣченця з Англии.[1] Але в яри 1667 нечекано умер, еще лем 27-рочный, за сѣм мѣсяцѣ[2] до того, як сын му пришов на свѣт. Мати зостала без гроши, з еднорочнов дѣвочков Джейн, а ку тому новородженый дѣтвак быв хворяковатый, а по роках пришов на проблемы зоз менталнов хворотов, днесь познатов як хворота Менье, котра ся выказуе в нападах обертаня в головѣ и утраты думкы.[3] Скоро по породѣ мати з дѣвков вернули ся домов до Англии, лишивши новородженого Джонатана на стрыя Годвина. Джонатанови наяли плекачку котра го плекала до трирочного вѣку. Хлопчик выростав без родичовской ласкы, одказаный на стрыя и благодѣйникох. Учив ся в середной школѣ з интернатом в Килкенни, англ. Kilkenny, (1674–1682), котра была ачей найлѣпшов школов Ирландии в тых часох.[3] В роках 1682–1686 учив ся в коледжу Св. Тройцѣ, англ. Trinity College, Даблин, и зыскав ступѣнь бакалавра умѣлств. Далшым штудиям завадила револуция в Англии (1688–1689), в Даблину зачали ся непокои, и одышов до Англии.

В Мур Парку едітовати

Мати помогла му достати службу секретаря у ей далекого сородника, честованого дипломата во выслужбѣ сера Виллиама Темпла, англ. Sir William Temple, в его маетку Мур Парк, англ. Moor Park, в грофствѣ Саррей, англ. Surrey. Ту ся запознав з широкым кругом интелигенции, писателями, поетами, росширив свои зналости, хоснуючи богату библиотеку свого добродѣтеля. В третьом року службы Темпл представив свого секретаря самому кралю Виллиаму ІІІ. Ту зачав литературну творчость яко сатирик и памфлетиста, свои первы творы написав на понуку Темпла, меджи нима Битву книг, англ. The Battle of the Books, сатиру, одповѣдаючу критикам Темплового Есея о давной и модерной науцѣ (1690).[4] На службѣ в Мур Парку быв за 10 рокы, аж до Темпловой смерти (1699). По тому еще закончив споряданя его мемуарох и опустив маеток.

За 10 рокы своей секретарьской службы Джонатан Свифт два раз одходив до Ирландии, раз в року 1690 з причины нападу хвороты Менье, котра го не лишала до самой смерти. Другый раз, в року 1695 на пораду Темпла дав ся высвятити за англиканского священника, жебы мав застачене живобытя. За даколько мѣсяци ай служив на едной вѣдицькой плебании, але не годен быв там выдержати, в одорваню од активного културного живота, и вернув ся до Мур Парку.

Священник и памфлетиста едітовати

Коли мусѣв опустити маеток Темпла, быв му понукнутый менше проминентный пост секретаря и каплана в маетку грофа Беркли. Бездячно, але приняв тоту понуку и побрав ся там, але онь на маетку дознав ся, же мѣсто уж обсаджене. Росчарованый тогды опер ся на свою священничу квалификацию и зыскав мѣсто в миниатурной плебании, о 20 миль оддаленой од Даблина. Ту прожив далшы 10 рокы живота, поза священничыма повинностями, маючи доста часу обходити свой сад, занимати ся выставбов «данского» канала, якый видѣв в Мур Парку, и порядкованьом свого дома, котрый достав од Церкви.[3] Во фебруарѣ року 1702 зыскав ступень доктора теологии в коледжу Св. Тройцѣ в Даблину.

Але тыж занимав ся активно литературнов роботов и року 1701 опубликовав анонимно свой первый памфлет (A Discourse on the Contests and Dissentions between the Nobles and the Commons in Athens and Rome — О спорах и роспорах меджи ноблесов и прощавов в Атенах и Римѣ). В Лондонѣ быв веце раз: 1701, 1702, 1703, 1707–1709 — и зыскав собѣ широкой знамости.[1] В своих памфлетах стояв на твердых моралных принципах, остро высмѣюючи недостаткы сполочности, социалну несправедливость.

Законы — павучина, до котрой ся влапить дробна мушкарня, але кроз котру ся прорвуть шершнѣ и осы.
Джонатан Свифт

В року 1710 векшину в парламентѣ добыли ториовцѣ, и хоть сам Свифт быв виговець подля свого статуса и поглядох, але многое з тогочасной политикы вигох поважовав за несправне и дав ся нагварити перейти зоз своим острым пером на службу ториовцям. Достав пост главного редактора тыжденника «The Examiner» (Ревизор), де публиковав свои сатиры в наступных роках.

В року 1713 за свою службу ториовцям доставать проминентный пост декана катедралного собора Св. Патрика в Даблину.

Деканом едітовати

Зо смертьов кральовой Анны и наступлѣньом Георг І. ториовцѣ утратили позиции, а з тым пришов конець Свифтовой карьеры в Лондонѣ. Одышов до Даблина и надовго од писаня сатир. В тоты рокы писав лем поезии. Яко вплывна особа Англиканской Церкви, справедливо и толерантно односив ся до католикох и иншых вѣрникох.

Мы дость религийны, жебы ся ненавидѣти, але недость, жебы ся любити.
Джонатан Свифт

Од середины 1720-х вертать ся ку памфлетам. Тым разом его сатиры направлены против Англии и выносять на свѣтло социалны и економичны проблемы Ирландии. Найвеце знамый его шкандалный памфлет Скромна понука (A Modest Proposal), в котром з шибеничным гумором радить продавати новороженцьох з перелюдненой Ирландии до богатой Англии яко кулинарный деликатес. Памфлет опубликованый анонимно. Наконець своима памфлетами Свифт добив ся того, же Англия змягчила колониалный режим.

В року 1726 закончив и анонимно опубликовав свой главный твор, Гулливеровы вандровкы. Книга мала неслыханый успѣх и в наступных даколькых мѣсяцьох перевыдавала ся три раз, появила ся в перекладах. Свифт зо своих гроши створив фонд помочи схудобнѣлым варощанам Даблина. Свифтова слава яко бойовника за интересы Ирландии и прощавы гримѣла широко-далеко. Быв вызнаменаный яко честный варощанин Даблина. Свѣдок того часу пише: «Его портреты были выставлены на всѣх улицях Даблина… Поздравы и пожегнаня спроводжали го, де бы ся ни появив.»[5]

Приватный живот едітовати

Джонатан Свифт не быв женатый. Еще в Мур Парку ся спознав з Естер Джонсоновов, дѣвков шафарькы маетку, вдовицѣ, о 15 рокы молодшов. Коли ся спознали, была 8-рочнов дѣтинов, и выступовав тогды як ей наставник и учитель. В яри 1702 покликав до свого священничого маетку под Даблином на бываня Естер Джонсонову, натогды уж 20-рочну, из ей приятельков Ребекков Динглейовов, яко сирот и своих воспитанниць. З Естер Джонсоновов мав сердечне приятельство, котре нашло выраз в его творчости, де она выступуе яко Стелла — псевдоним котрый достала од него еще в Мур Парку. О том свѣдчать его поезии и писма, котры ей писав в часѣ побыту в Лондонѣ и котры были опубликованы уж по его смерти.[1]

Друга жена, котра достала вызначне мѣсто в его поемѣ Cadenus and Vanessa (1713) яко Ванесса, была его поклонниця, Естер Вангомриова, 19-рочна дѣвка данского торговця, з котров ся спознав в часѣ побыту в Лондонѣ в роках 1707–1709. Псевдоним Ванесса сформованый з деминутива Есса од Естер и префикса Ван од зачатку ей призвиска. Из поемы и перепискы видко, же поет добродячно одповѣв на ей чутя, але пак пошкодовав и усиловав ся тримати дистанцию.[6]

По опубликованю поемы Естер Вангомриова в року 1714 повезла ся з Лондона въедно зо Свифтом до Ирландии, де Вангомриовы мали маеток, жебы быти ближе, хоть сам Свифт на то реаговав з великов резервов. Свифтовы биографы еще все мають неясно дотычно односин межи фигурантами того триуголника и будують розличны мелодраматичны одгады, котры не мають под собов твердой основы.[1]

Послѣдны рокы едітовати

Од малости Свифт терпѣв на Меньерову хвороту, котра запричиняла мдлость и обертаня головы, але его ментална кондиция была неошкоджена. В року 1728, коли в Лондону достав вѣсть, же Естер Джонсонова при смерти, понагляв ся домов и быв при постели умераючой, обы ей облегчив одход. Але уж чув ся слабый, обы быти на ей погребѣ.[7]

Уже в зачатку 1730 в его творбѣ звучить тема смерти, в року 1731 написав верш На смерть доктора Свифта, де зосумаризовав планы и резултаты свого живота.

Восени року 1739 держали велику святочность на его честь. Але он сам не мог быти притомный, бо заслаб, а пак ся выказало, же достав паралитичный захват и утратив речь. В року 1742 было вызнане, же уж не годен сам ся обслужити, и была му придѣлена обслуга.[1] Свифт одказав векшу часть свого маетку на психиатричну болницю. Некомерчна болниця Св. Патрика была отворена в року 1757[8] и фунгуе донынѣ.

Умер в року 1745 и быв погребеный в катедралѣ Св. Патрика. Епитаф написав собѣ сам наперед. Суть там слова, же уж теперь его сердце не мучить велика розгорченость над тым свѣтом.

Жерела и одказы едітовати

Референции едітовати